Niğde Ziraat Odası

Vatan Hürriyet Ekmek

ZOBİS
ZOBİS
Niğde Ziraat Odası > Haberler > Niğde İli STK'ları İştişare Toplantısı yapıldı

Niğde İli STK'ları İştişare Toplantısı yapıldı

03 Ocak Çarşamba akşamı yapılan STK iştişare toplantısına Ak Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Eskişehir Milletvekili Sayın Harun KARACAN'ın katıldı.

03 Ocak Çarşamba akşamı yapılan STK iştişare toplantısına Ak Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Eskişehir Milletvekili Sayın Harun KARACAN'ın katıldı.
Toplantıda Başkanımız Veli KENAR acil olarak çözüme kavuşması gereken konular ile ilgili kısa bir konuşma yaparak hazırlanan raporu sayın KARACAN'a teslim etti. Başkanımız konuşmasında; Depolarımızda bekleyen ve pazarlanamayan patatesimiz ile ilgili acil önlem alınması gerektiğini söyledi.

TARIM ve HAYVANCILIK HAKKINDA 
MEVCUT DURUM,
SORUN VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ.

İlimizde Yetişen Stratejik Ürünlerimizin Türkiye Sıralaması
Ürün Adı Sıralama
Patates 1
Lahana 2
Elma 3
Kuru Fasulye 4
Kiraz 16

Patates
İlimiz de 2017 yılı üretimi 237.851 da ekim alanı ve 892.297 ton üretim ile Türkiye geneli %14 ile Birinci sırada yer almaktadır. 
Eylül – Ekim ayı içerisinde hasadı yapılan patatesimiz depolanması neticesinde mayıs ayına kadar muhafaza edilerek depodan satılabilmektedir. İlimizde doğal iklimlendirmeli depo ( Kaya Oygu Depolar) ve paketleme tesislerinin yetersiz olmasından dolayı patatesin pazarlanmasında işçilik paketleme ve nakliye gibi katma değer oluşturan unsurlar diğer illere kaymaktadır. Ayrıca ilimizde üretilen patatesi işleyecek sanayi bulunmamaktadır.
Önceki yıllara göre bu yılda patates üretimimizde afaki bir fark olmamasına rağmen satış fiyatında istikrar sağlanamamış ve Pazar oluşturulamamıştır. Pazar ve fiyat sıkıntıları devam etmektedir. İklim şartları da göz önünde bulundurulduğunda nisan ayı içerisinde ya satılacak ya da depolarda çürümeye başlayacaktır.

Sorun ve Çözüm Önerileri:
Devletimiz patates ihracatını başlaması için teşvik primi ile desteklemelidir.
Hali hazırda depolar da bekleyen patatesimiz için gerek iç gerekse dış pazarda hak ettiği yerini bulabilmesi bakımından tanıtım ve reklamının iyi bir şekilde yapılmalı ve sağladığı faydalar kamuoyuna aktarılmalıdır. Sanayi alanında daha çok işlenir hale getirilmek için ilgili tedbirler alınmalıdır. Kamu Spotu ile Toplumda farkındalık oluşturulmalıdır.
Aynı zamanda patatesimizin ekiminden yetiştirilmesine, hasadından pazarlamasına her alanda Bakanlığımızın uyguladığı tedbirler ve önlemler daha anlaşılır bir sistemle ve daha basitleştirilmiş bir bürokrasi ile çözüme kavuşmalıdır. Üç yılda bir ekim yönetmeliği olmasına rağmen denetlenemediğinden ve ÇKS kayıtlarında müsaade edildiğinden aynı parsele her yıl ekilebilmektedir. (Örneğin: Ödemiş Bölgesinde yılda 2 defa patates üretimi yapılmaktadır.) Bu konu hakkında da tedbir ve denetimler sıklaştırılmalıdır. 
Son olarak Niğde İl özel İdaresi tarafından ilimiz Aktaş Beldesi civarına yapımı devam eden oyma depoların da patates üretiminden ve depolamasından da büyük önem arz ettiği ayrıca çiftçilerimizin de faydalanabilmesi için Kırsal Kalkınma Destekleme Yatırımları kapsamına alınması, depo ihtiyacın olan gereksinimi önemli derecede cevap vereceği bilinmelidir.
Elma
234.000 da ekim alanı, 376.906 ton üretim ile Türkiye geneli üçüncü sırada (1.Isparta, 2.Karaman), alan ve fidan adedi olarak birinci sırada yer almaktadır. 
Sorun ve Çözüm Önerileri:
Ülkemiz Dünyada, İlimiz de Türkiye ‘de ilk üçe girmesine rağmen iç ve dış piyasada önemli pazarlama sorunları yaşanmaktadır. İlimizde modern depolama imkânlarının (kontrollü atmosferli depolar) az olması, iç ve dış piyasaya hitap edecek ambalaj ve paketleme imkânlarının çok az olması pazar bulma konusunda en önemli durumdur. Yine üretim safhasında yeterince gübreleme ve ilaçlama yapılamadığından, depolandığında acıbenek ve iç kararması gibi kalite ve pazarlamayı etkileyecek olumsuz zararlanmalara neden olmaktadır. Bakanlığımız tarafından Toprak ve yaprak analizleri zorunlu hale getirilmeli ve tahlil sonucuna göre gübre kullandırılmalıdır. İlimizde Çok amaçlı Toprak ve yaprak analizlerinin yapılabileceği laboratuvarlar kuruluş ve örgütlenme aşamasında Bakanlığımızca desteklenmelidir.İlimizde modern depolama imkânlarının (kontrollü atmosferli depolar) az olması, iç ve dış piyasaya hitap edecek ambalaj ve paketleme imkânlarının çok az olması pazar bulma konusunda en önemli durumdur. İlimizde Kontrollü Atmosferli Depolara ihtiyaç vardır. 
İlimizin çok engebeli bir coğrafi yapıya uygun ve farklı rakımlardaki elma bahçeleri için tahmin uyarı istasyonlarımız eski teknoloji ürünü ve sayı olarak da çok azdır. Bakanlığımız Yeni teknoloji ile donatılmış istasyon sayısını artırmalıdır. 
Bahçecilik ziraatı ile Bakanlığımız tarafından üretici eğitimleri çoğaltılarak ve yenilenerek çiftçilerimiz sürekli bilgilendirilmelidir.

Beyaz Lahana 
16.720 da ekim alanı ve 91.970 ton üretim ile İkinci sırada yer almaktadır. (1. Samsun 3. Sakarya)
İlimizde lahana depolanamadığından tamamı hasat zamanı tarla da satılmaktadır. 
İlimizde lahana depolamasına uygun +1 / +2 derece ve %90 nemli Kontrollü Atmosferli Depolara ihtiyaç vardır. Ayrıca İlimizde lahana turşu fabrikası da bulunmamaktadır.
Kiraz
25.190 da ekim alanı ve 23.386 ton üretim ile 16. sırada yer almaktadır. İlimizde üretilen kirazın tamamına yakını ihracata gitmektedir. Depolama, işleme ve paketleme tesisi ilimizde olmadığından diğer bölgelerde yapılabilmektedir. Buda ilimiz ekonomisi için katma değer kaybına yol açmaktadır.

İlimizde Hayvancılık ve Süt Üretimi 2017
İlimizde 141.922 Büyükbaş ve 500.389 küçükbaş ile hayvancılık ve ortalama 650 bin litsüt üretimi yapılmaktadır.
Bir yandan et ithal edilmesine rağmen bir yandan da süt fazlalığı algısı oluşturularak çiğ süt birim fiyatında indirime gitme çabasında olan süt sanayisi hayvancılık sektörüne bilinçsiz bir şekilde darbe vurmaktadır. İlimizdeki Yıllık süt üretimi Her yıl olduğu gibi bu yılda fazlalık olmamasına rağmen 2014 ten buyana çiğ süt litre alım fiyatı 1 lira 7 kuruştur. 2017 Aralık ayında 1 lira 26 kuruş olmuştur. Ancak üretimin arttığı mart ayı ve yaz döneminde sanayi sektörü bu fiyatı aşağıya çekme çabasındadır. Bu sürecin devam etmesi halinde zarar edecek olan büyükbaş hayvan işletmeleri süt sığırlarını kesim yapmaya başlayacak ve ileriki yıllarda hem et hem de çiğ süt üretiminde açık oluşacağı kaçınılmazdır. Bakanlığımızın ete müdahale ettiği gibi çiğ süt alan, pazarlayan ve sanayide işleyen firmaları da kontrol altına almalıdır. Denetimleri sıklaştırmalıdır. Ayrıca “okul sütü projesi” orta öğretimlerde de uygulanması daha faydalı olacaktır.